ΠΡΩΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ

Από το 1921! Το πρώτο Γυμνάσιο που λειτούργησε στην Ανατολική Αττική!

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Μ ένα βιβλίο πετάω

Εκτύπωση PDF
Αξιολόγηση Χρήστη: / 1
ΧείριστοΆριστο 

bibl8Το προαιρετικό πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο "Μ' ένα βιβλίο πετάω" πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας το σχολικό έτος 2010-2011 με υπεύθυνες καθηγήτριες τις φιλολόγους κ. Γκόνου Δήμητρα και κ. Λιώρη Ευθυμίας. Στην εκδήλωση της 16ης Ιουνίου, τα παιδιά που έλαβαν μέρος στο πρόγραμμα παρουσίασαν στο κοινό τη δραστηριότητά τους:bibioteque

Κυρίες, Κύριοι και αγαπητοί μαθητές,

ύστερα από την επίμονη έκκληση αρκετών παιδιών στην αρχή του σχολικού έτους να διαβάσουν ένα εξωσχολικό βιβλίο, γεννήθηκε φέτος η ιδέα της λειτουργίας της βιβλιοθήκης που υπήρχε στο σχολείο μας. Ύστερα από την έγκριση του προγράμματος «Μ? ένα βιβλίο πετάω», ως βασικός στόχος ορίστηκε ο δανεισμός βιβλίων από τους μαθητές και κατ? επέκταση από κάθε ενδιαφερόμενο γονέα ή εκπαιδευτικό. Έτσι, η μικρή ομάδα του προγράμματος που συγκροτήθηκε ανέλαβε να οργανώσει και να διαμορφώσει το χώρο της βιβλιοθήκης, ώστε να ανοίξει και να υποδεχθεί τους μαθητές!

Το εγχείρημά μας δούλεψε οργανωμένα για πρώτη φορά αλλά σχεδόν ερασιτεχνικά. Σε ένα φύλλο του excel καταγράφαμε το όνομα των μαθητών και τα στοιχεία των βιβλίων που δανείζαμε.

Το κυριότερο έργο της ομάδας μας ήταν να καταγράψει εξαρχής όλα τα υπάρχοντα βιβλία του χώρου, πράγμα που κυριάρχησε στις συναντήσεις μας, καθώς και να τα ταξινομήσει σε ομάδες σύμφωνα με το είδος τους. Επίσης, φρόντιζε να κολλάει τα βιβλία, όπου τυχόν αυτά είχαν σχιστεί, να τα επιδιορθώνει, να τα συντηρεί και να αριθμεί όσα δεν είχαν αρίθμηση. Ένας άλλος στόχος του προγράμματος ήταν να κρατάει την αίθουσα τακτοποιημένη, ώστε να μπαίνουν τα παιδιά σε έναν όμορφο χώρο και να βρίσκουν εύκολα τα βιβλία που ήθελαν. Στο πλαίσιο αυτό τοποθετούσαμε επάνω σε ένα γραφείο ξεχωριστά συγκεκριμένα βιβλία που προτείναμε στα παιδιά (κυρίως λογοτεχνικά), τα οποία και αλλάζαμε κάθε εβδομάδα. Ήταν το λεγόμενο γραφείο των προτεινόμενων βιβλίων.

bibliotheq

Καθώς προχωρούσε η δουλειά και τα παιδιά οργάνωναν το χώρο, -τον διακοσμήσανε μάλιστα με έργα ζωγραφικής μαθητών παλαιότερων ετών- μεταφέραμε στη βιβλιοθήκη μας έργα που δουλεύτηκαν από το Α5 στο πλαίσιο του μαθήματος της Οδύσσειας και εργασίες που έγιναν από το Α4 στο μάθημα των Κειμένων. Τα τρία έργα των μαθητών του Α5, Σαγώνα Νίκου, Χότζα Αμαντέο και Τσαουσάι Έρι είναι αναπαραστάσεις της σχεδίας του ομηρικού Οδυσσέα. Οι εργασίες των μαθητών του Α4, Ντούνη Δημήτρη, Νικολού Πέτρου, Νομικού Αγγελικής, Ντούνη Αναστασίας, Μπουρλάκη Γιώργου, Πάντου Σεβαστής και Πολίτη Χρίστου, αφορούν το ναυτικό Αγώνα της Ελληνικής Επανάστασης και δουλεύτηκαν με βάση το λογοτεχνικό βιβλίο «Ο μικρός μπουρλοτιέρης» της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη. Έτσι, η αίθουσά μας ήταν διακοσμημένη και καθαρή.

Πολλές φορές ακόμα ο χώρος της βιβλιοθήκης λειτούργησε ενισχυτικά στο πρόγραμμα του σχολείου με την έννοια ότι, όποτε τύχαινε να είναι ανοιχτός και κάποια τμήματα να έχουν κενό, οι μαθητές έρχονταν στη βιβλιοθήκη, κάθονταν, κουβέντιαζαν και ασχολούνταν με τα βιβλία. Γενικότερα, η βιβλιοθήκη έμενε ανοιχτή πολλές φορές κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων και αρκετές ώρες εκτός από την ώρα συνάντησης των παιδιών του προγράμματος.

Το σημαντικότερο επίτευγμα της προσπάθειάς μας, όμως, θεωρούμε πως είναι ότι καταφέραμε να βάλουμε πολλούς μαθητές στη διαδικασία να δανειστούν βιβλία. Ας μιλήσουμε λοιπόν λίγο με αριθμούς!

 

Συνολικά καταφέραμε να δανείσουμε βιβλία σε 60 μαθητές και σε 4 καθηγητές. Έτσι, ο αριθμός των δανειζομένων βιβλίων ανέρχεται στα 114 ! Επίσης, υπολογίσαμε πως, εκτός από τους καθηγητές, το 70% αυτών που δανείστηκαν βιβλία ήταν παιδιά της πρώτης τάξης, το 13% της τρίτης και το 10% της δευτέρας. Αυτά τα ποσοστά μας οδηγούν στο συμπέρασμα πως, αν δουλέψει η βιβλιοθήκη και τις επόμενες χρονιές, οι μαθητές που θα είναι του χρόνου δευτέρα και τρίτη τάξη θα ανταποκριθούν περισσότερο στο κάλεσμα των βιβλίων και θα είναι πιο εξοικειωμένοι με το χώρο, ενώ οι μαθητές της επομένης πρώτης θα βρουν μία ήδη διαμορφωμένη και ενεργή βιβλιοθήκη στο σχολείο τους.

Αυτό που παρατηρήσαμε ακόμη είναι ότι το 75% των βιβλίων που δανείσαμε ήταν λογοτεχνικά ( με αναφορές και στην ποίηση και την ιστορία), το 10 % αθλητικά, το 7% αφορούσαν την επιστήμη και τη φυσική και ακολουθούσαν οι κατηγορίες αγγλικά (2,6%), παιδαγωγικά (1,8%), μαγειρική (1,8%), τουριστικοί οδηγοί (0,9%) και θρησκευτικά (0,9%). Αυτά τα ποσοστά δείχνουν βεβαίως τα αντίστοιχα ενδιαφέροντα των μαθητών. Τέλος, παρατηρήσαμε πως το βιβλίο που προτιμήθηκε περισσότερο ήταν η σειρά κόμικς του Αστερίξ σε αρχαία ελληνική διασκευή και ακολουθούσε η Ιλιάδα του Ομήρου!

Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς τα παιδιά του προγράμματος καλούσαν τους συμμαθητές τους και τους εκπαιδευτικούς να εμπλουτίσουν τη βιβλιοθήκη με νέα βιβλία. Πράγματι προστέθηκαν στον προϋπάρχοντα αριθμό άλλα 38 καινούργια βιβλία. Χάρη μάλιστα στη βοήθεια της Διεύθυνσης και της Υποδιεύθυνσης του σχολείου, που απευθύνθηκε σε εκδοτικούς οίκους και Ιδρύματα, προσθέσαμε ακόμα 4 τόμους από το Ίδρυμα Γουλανδρή και ήρθαμε σε επαφή με τις εκδόσεις Ψυχογιού, που μας ενημερώνουν για τα βιβλία τους και τις άλλες δραστηριότητες που οργανώνουν. Εκτός από βιβλία ενισχύσαμε τη βιβλιοθήκη με ένα ολόκληρο ράφι προγραμμάτων, παρτιτούρες και βιβλία μουσικής, τα οποία μας προμήθευσε η κα. Κιούση, και με ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τον τίτλο «Κάπνισμα, η απόλαυση που σκοτώνει». Προσθέσαμε και 3 βιβλία αγγλικής γραμματικής και λογοτεχνίας, που με τα υπόλοιπα αυτής της κατηγορίας γεμίζουν δύο προθήκες. Ένας μαθητής του προγράμματος, ο Σταύρου Λευτέρης από το Α5, έφερε το εκπαιδευτικό παιχνίδι «Μαθαίνω τα μυστικά της μπάλας», το οποίο εντάξαμε στα βιβλία για τον αθλητισμό. Στόχος μας ήταν η βιβλιοθήκη να γίνει ένας χώρος όχι απλής μελέτης αλλά και ψυχαγωγίας!

Οι κατηγορίες των βιβλίων που υπάρχουν στη βιβλιοθήκη μας είναι οι εξής: περιοδικά, ένας διαρκής εκπαιδευτικός κώδικας καθηγητών, ιστορικά, ποίηση, ανθολογίες, μυθολογία, λαογραφία (με πολλούς τόμους που αφορούν το Κορωπί), ελληνική και ξένη λογοτεχνία, εγκυκλοπαίδειες, φυσική, λεξικά και παιδαγωγική. Από την επιμέρους καταχώριση που κάναμε φέτος αναδείξαμε επιπλέον τις κατηγορίες: τέχνες, αθλητισμός, τουριστικοί οδηγοί, αγγλικά, μουσική, θρησκεία, πολιτική, σχολικός προσανατολισμός, πληρbibliothequeοφορική και μαγειρική.

Τα παιδιά του προγράμματος καταμέτρησαν συνολικά 1.146 τίτλους βιβλίων, που δεν είναι βέβαια όλοι μοναδικοί, αλλά κάποιοι από αυτούς υπάρχουν σε πολλά αντίτυπα. Έχουμε συντάξει λοιπόν έναν κατάλογο των καταγεγραμμένων τίτλων ανά κατηγορίες, με τελευταίο αύξοντα αριθμό το 650, τον οποίο μπορεί κάθε ενδιαφερόμενος να βρει στην ιστοσελίδα του σχολείου μας.

Προς το τέλος της χρονιάς και μετά τις σχολικές εξετάσεις πέντε παιδιά μαζί με την υπεύθυνη του προγράμματος επισκέφθηκαν τη δημοτική βιβλιοθήκη του Κορωπίου στο πλαίσιο του προγράμματος και ολοκληρώνοντας τη δραστηριότητά του. Εκεί έμαθαν χάρη στη βιβλιοθηκονόμο της βιβλιοθήκης, την οποία και ευχαριστούμε πολύ, πώς οργανώνεται μία επίσημη και μεγάλη βιβλιοθήκη. Έμαθαν πρακτικές βιβλιοθηκονομίας κατά το σύστημα Ντιούι, για παράδειγμα ότι τα βιβλία κατατάσσονται με συγκεκριμένη αρίθμηση και με βάση τα αρχικά του συγγραφέα, ενώ ακόμη παρατήρησαν πώς ένας τέτοιος χώρος μπορεί να γίνει πιο λειτουργικός, ελκυστικός και διασκεδαστικός. Η παρουσία Η/Υ, παιχνιδιών, cd, dvd, περιοδικών, αφισών κ.λ. συμβάλλει σε κάτι τέτοιο. Το κυριότερο όμως είναι ότι με αυτή την επίσκεψη εγκαινιάστηκε μια γόνιμη επικοινωνία μεταξύ της δημοτικής βιβλιοθήκης του Κορωπίου και της σχολικής βιβλιοθήκης του 1ου Γυμνασίου και κλείστηκαν συμφωνίες συνεργασίας και προμήθειας βιβλίων της σχολικής από τη δημοτική βιβλιοθήκη. biblotque

Κλείνοντας την απολογιστική και παρουσίαση του προγράμματός μας θα θέλαμε να ονομάσουμε και να ευχαριστήσουμε τα παιδιά που συμμετείχαν ή βοήθησαν σε αυτό, τα οποία, αν και ήταν λίγα, προσέφεραν πολλή και σημαντική δουλειά: είναι ο Σταύρου Λευτέρης και ο Σαγώνας Νίκος από το Α5, ο Ντούνης Δημήτρης, ο Νικολού Πέτρος, η Ντιναπόγια Παναγιώτα και η Νομικού Αγγελική από το Α4, η Γιαννούλα Αμαλία από το Β1, η Μπερμπέρη Κατερίνα από το Α3 και η Κατερίνα Ντούνη από το Β3.

Οι σκέψεις μας και οι προσδοκίες μας για την επόμενη χρονιά είναι να μπορέσουμε να κρατήσουμε τη βιβλιοθήκη μας ανοιχτή -ακόμα και εκτός προγράμματος. Έτσι θα συνεχιστεί και θα εδραιωθεί η φετινή δουλειά μας, αλλά και θα εξακολουθήσει να υπάρχει ο σκοπός της λειτουργίας της. Αυτό που σκεφτόμαστε επίσης είναι να προσθέσουμε έναν κανονισμό βιβλιοθήκης και, αν μπορέσουμε, έναν προβολέα διαφανειών, ώστε ο χώρος να αξιοποιηθεί για προβολές και για εργασίες! Κι επειδή όλα είναι θέμα συνήθειας, πιστεύουμε πως ένας μόνιμος, ανοιχτός χώρος βιβλιοθήκης στο σχολείο μας θα συγκεντρώσει τους μαθητές και θα τους εμπνεύσει την ιδέα της μελέτης ή απλά του διαβάσματος, του οποίου η αξία είναι αναμφισβήτητη.

Κατόπιν τούτων ελπίζουμε να «δουλέψει» το εγχείρημά μας και, εν όψει του καλοκαιριού, αλλά και για να γίνουμε κάπως επίκαιροι με την εποχή, στο ρητό του αρχαίου Σόλωνα πως όποιος δανείζεται υποδουλώνεται, εμείς αντιπροτείνουμε το δανεισμό καλών βιβλίων, που απελευθερώνουν και ευχόμαστε σε όλους καλό καλοκαίρι!

 

Από την ομάδα του προγράμματος

& την κα. Γκόνου Δ. (ΠΕ 02)

?? ??????? ????????, ??? ? ???? ????? ????????????? ?????????? ????????????? ???????????????.

? ? ????????? ???????? ??? ??????? ???????? ??????.

??????????? ??????? ???????, ? ?????? ???????? ??????????? ???????, ??????????? ????????, ???????? ? ???????? ?????? ?????????????; "?????? ????? ??? ?????? ?????" ????? ? ????????? ??? ??? ????.

????? ???, ???? ? ??????, ?????? ? ????, ? ?? ????? ?? ?????????? ?? ??? ?????, ?????? ????? ????, ??? ??? ????? ??? ????? ????????????? ????????? ?????????????.

? ?? ????????, ? ?? ???? ?????????? ?? ???? ????? ????? ???????????????.

?, ???, ?????? ????, ??????? ??? ???????.

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 19 Σεπτέμβριος 2013 00:59  

Ulti Clocks content

Τυχαια εικονα

IMG_1213.JPG