ΠΡΩΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΟΡΩΠΙΟΥ

Από το 1921! Το πρώτο Γυμνάσιο που λειτούργησε στην Ανατολική Αττική!

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Πολύχρωμοι θεοί (2006-2007)

E-mail Εκτύπωση PDF
Αξιολόγηση Χρήστη: / 2
ΧείριστοΆριστο 

ΕΘΝΙΚΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ /  1η Φεβρουαρίου 2007

   polyxromoitheoi4

 Ό,τι βλέπετε στις φωτογραφίες δεν είναι κακόγουστα αντίγραφα αρχαίων αγαλμάτων για ανυποψίαστους τουρί­στες. Είναι η προσπάθεια υποψιασμένων ερευνητών και αρχαιολόγων να μας δείξουν ότι επί αιώνες ζούσαμε σε μία πλάνη: τα γλυπτά της ελληνι­κής αρχαιότητας δεν ήταν πάλλευκα. Διέθεταν έντονα χρώματα που, στην πορεία του χρόνου, ξεθώριασαν - μέχρι που εξαφανίστηκαν! 

Η εικόνα που αντικρίζει ο επισκέπτης της έκθεσης αιφνιδιάζει: εδώ μια κόρη με κα­τακόκκινα χείλη, έντονο «αϊλάινερ» και τονισμένες βλεφαρίδες. Λίγο πιο κει ένας πολεμιστής με πράσινα σανδάλια, κίτρινο χιτώνα και λινοθώρακα σε έντονο μπλε. 

«Η αντίληψη περί λευκότητας των μαρμάρων είναι εντελώς λανθασμένη. Αναπτύχθηκε στα τέλη του 17ου αι. και στη­ριζόταν στα ορατά αγάλματα, που παρέμεναν εκτεθειμένα στην κοινή θέα, αλλά και στις ατμοσφαιρικές συνθήκες που με το χρόνο είχαν σβήσει τα χρώματα τους». 

Ο Πραξιτέλης έλεγε ότι τα καλύτερα αγάλματα του ήταν εκείνα στα οποία είχε βάλει το χεράκι του ο -γνω­στός από τον 4ο αι.- ζωγρά­φος Νικίας. Γενικά, ήταν αδιανόητο στους προγόνους μας να βλέπουν τα αγάλμα­τα με το φυσικό χρώμα του μαρμάρου.

Η έκθεση με τίτλο «Πολύχρωμοι θεοί» φιλοξενήθηκε στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο μέχρι και τις 25 Μαρτίου 2007.

 

Χρώματα

Κείμενο: Άρης Μαλανδράκης / Φωτογραφίες: Γεράσιμος Δομένικος

  

Αγάλματα που... πέρασε η μπογιά τους

(Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών Φεβρουάριος ? Μάρτιος 2007)

Η μεγάλη «λευκή πλάνη» στην οποία ζούσαμε για αιώνες σχε­τικά με τα αγάλματα και τα μνη­μεία της ελληνικής αρχαιότητας γίνε­ται σμπαράλια αυτές τις μέρες στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Το περίφημο «παρθένο λευκό» των μαρμάρων που διασώζονται ως τις μέρες μας, και πάνω στο οποίο «επένδυσαν» έως και υπέρ­μαχοι του φασισμού, ήταν στην πραγ­ματικότητα μια πολύχρωμη πανδαισία, με θεούς, ημίθεους, κόρες και εφήβους να ποζάρουν με έντονο... «μακιγιάζ» σε επιτύμβιες στήλες, αετωματικά γλυ­πτά, αναθηματικά ανάγλυφα κ.ά.

Βασισμένη σε έρευνες που διεξάγει από το 1982 το Πανεπιστήμιο του Μο­νάχου σχετικά με τον επιχρωματισμό των γλυπτών στην αρχαιότητα, η έκθε­ση, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά πριν από 3 χρόνια στη Γλυπτοθήκη του Μονάχου, αποτελεί προϊόν έρευνας γερ­μανών αρχαιολόγων με επικεφαλής τον δρα Βίντσεντς Μπρίνκμαν. Περιλαμ­βάνει δε 21 εκμαγεία από γνωστά αγάλ­ματα (η Πεπλοφόρος της Ακρόπολης, ο Λέων του Λουτρακίου κ.ά.). Εκτίθε­νται, επίσης, αντίγραφα εναέτιων μορ­φών από το ναό της Αφαίας, η ανατο­λική ζωφόρος του θησαυρού των Σιφνίων, τμήματα της «σαρκοφάγου του Μεγ. Αλεξάνδρου» και πολλά άλλα. Όλα βαμ­μένα σε έντονα μπλε, κόκκινα, πράσι­να ή κίτρινα χρώματα. Η εικόνα που αντι­κρίζει ο επισκέπτης της έκθεσης αιφνι­διάζει: εδώ μια κόρη με κατακόκκινα χείλη, έντονο «αϊλάινερ» και τονισμένες βλεφαρίδες. Λίγο πιο κει ένας πολεμι­στής με πράσινα σανδάλια, κίτρινο χι­τώνα και λινοθώρακα σε έντονο μπλε ? η απελπισία κάθε στυλίστα!

Δίπλα στα έγχρωμα «ριμέικ» του Μο­νάχου, υπάρχουν 51 αυθεντικά γλυπτά από τη συλλογή του Εθνικού Αρχαιο­λογικού Μουσείου. Οι ? αναπόφευκτες ? συγκρίσεις δημιουργούν ακόμα μεγαλύτερη σύγχυση. Τελικά, ποια είναι η αλή­θεια για τα αγάλματα με τα οποία διακοσμού­σαν τις πόλεις τους οι αρχαίοι μας πρόγονοι; Ο Νικόλαος Κάλτσας, διευθυντής του Μου­σείου και εμπνευστής της ιδέας να τοποθε­τηθούν δίπλα δίπλα τα πρωτότυπα γλυπτά και τα αντίγραφα τους, αναλαμβάνει να απα­ντήσει στο επίμαχο ερώτημα: «Την αλήθεια δεν τη γνωρίζουμε απόλυτα. Στο συγκεκρι­μένο ζήτημα, όμως, δεν χωρεί αμφιβολία ότι τα γλυπτά επιχρωματίζονταν. Η αρχαιολογι­κή σκαπάνη έχει φέρει στο φως αγάλματα που διασώζουν, έστω και ισχνά, κάποια από τα χρώματα τους. Αφετέρου, μπορούμε με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας να διακρίνουμε και να φωτογραφίσουμε τα ίχνη που άφησαν στο μάρμαρο όσα χρώματα σβή­στηκαν με την πάροδο των αιώνων. Βρήκα­με, λοιπόν, ότι χρησιμοποιούνταν 4 βασικά χρώματα: το κόκκινο του κινναβάρεως, το μπλε του αζουρίτη, το πράσινο του μαλαχί­τη και το κίτρινο της ώχρας».

Πολύ πριν η επιστήμη και η τεχνολογία γί­νουν πολύτιμα βοηθήματα για τους «κυνη­γούς των χαμένων χρωμάτων», οι αρχαιολό­γοι βάσιζαν τις έρευνες τους στις αρχαίες πηγές. Ο Πραξιτέλης, για παράδειγμα, έλεγε ότι τα καλύτερα αγάλματα του ήταν εκεί­να στα οποία είχε βάλει το χεράκι του ο ? γνω­στός από τον 4ο αιώνα ? ζωγράφος Νικίας. Γενικά, ήταν αδιανόητο στους αρχαίους προ­γόνους μας να βλέπουν τα αγάλματα με το φυσικό χρώμα του μαρμάρου. Κάθε γλυπτό θεωρούνταν ολοκληρωμένο μόνο μετά την επιζωγράφισή του. «Η λογική τους ήταν ότι το άγαλμα έπρεπε να δείχνει "ζωντανό"» λέει ο Νικόλαος Κάλτσας. «Η διαδεδομένη αντί­ληψη περί της λευκότητας των μαρμάρων εί­ναι εντελώς λανθασμένη και αρκετά πρόσφα­τη ιστορικά. Αναπτύχθηκε στα τέλη του 17ου αιώνα και στηριζόταν στα ορατά αγάλματα, που παρέμεναν εκτεθειμένα στην κοινή θέα, αλλά και στις ατμοσφαιρικές συνθήκες που με την πάροδο των αιώνων είχαν σβήσει τα χρώματα τους. Με τις συστηματικές ανασκα­φές άρχισαν να βγαίνουν από τη γη αγάλμα­τα που είχαν διατηρήσει τα χρώματα τους. Ειδικά με τις ανασκαφές που έκαναν οι Γερ­μανοί στο ναό της Αφαίας, στην Αίγινα, βρέ­θηκαν κομμάτια από τα γείσα των αετωμά­των ή άλλων σημείων του ναού που διέσωζαν σε μεγάλο βαθμό τα χρώματα τους. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ανοίξουν νέοι ορίζοντες στην αρχαιολογική έρευνα, π.χ., σε ποιον βαθ­μό ήταν επιχρωματισμένα, ποιες τεχνικές βα­φής χρησιμοποιούσαν, πώς προστάτευαν τα χρώματα από τις φθορές κ.λπ.».

Από τις αρχαίες μαρτυρίες, αλλά και από όσα αποκάλυψε η επιστημονική έρευνα, προκύπτει ότι οι αρχαίοι πειραματίζονταν στους ενδιάμεσους χρωματικούς τόνους, επιδιώ­κοντας να αποδώσουν «ρεαλιστικά» την αν­θρώπινη επιδερμίδα. Γνωρίζουμε, επίσης, ότι χρησιμοποιούσαν την τεχνική της γάνωσης για να στιλβώσουν την ανθρώπινη «σάρκα», πιθανώς με σμύριδα και κερί, προκειμένου να πάρει το χρώμα του ελεφαντόδοντου και να διακρίνεται από τα ρούχα.

Τα τελευταία δημιουργούν με την πολυ­χρωμία τους ένα εντυπωσιακό... ντεφιλέ με «μοντελάκια» που λανσάριζε η μόδα της κάθε εποχής! Τα φανταχτερά ενδύματα των αρχαί­ων ήταν το ίδιο φανταχτερά και στις ανάγλυ­φες αναπαραστάσεις, εμπλουτίζοντας τις γνώ­σεις μας για την καθημερινή ζωή στην αρχαία Ελλάδα. Όποιος θέλει να βγάλει συμπερά­σματα για τις στυλιστικές τάσεις, ας παρατη­ρήσει τις κόρες που διασώζονται. Οι παλαιό­τερες «φοράνε» ένα βαρύ πέπλο από χοντρό ύφασμα. Στα μέσα του 6ου π.Χ. αιώνα έρχε­ται από την «κοσμοπολίτικη» Ιωνία η μόδα του χιτώνα, που πάνω τύλιγαν ένα λεπτό ιμά­τιο. Αργότερα, στον 4ο αιώνα, ο χιτώνας γί­νεται άλλοτε κοντομάνικος και άλλοτε μακρυμάνικος, ενώ ζώνεται πιο ψηλά. Η ανίχνευ­ση των χρωμάτων σ' αυτά τα ανάγλυφα ρού­χα παρουσιάζει ? κυριολεκτικά ανάγλυφα ?τις... προσταγές των αρχαίων μόδιστρων.

Η έκθεση των εκμαγείων του Μονάχου διαλύει το μύθο των λευκών μαρμάρων. Αλλά το κάνει με μιαν αναπόφευκτη χρωματική υ­περβολή. Τα γύψινα αντίγραφα που έχουν

χρωματιστεί με πινέλο είναι αδύνατον να απο­δώσουν τους ενδιάμεσους τόνους που δημι­ουργούσε η απορρόφηση των χρωμάτων από τους πόρους των μαρμάρων. Όμως, ήταν και οι διαφορετικές τεχνικές, καθώς και τα εργα­λεία που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι επιχρωματιοτές. Ο διευθυντής του Εθνικού Αρχαι­ολογικού Μουσείου μας ξεναγεί στο βασίλειο των «Πολύχρωμων θεών», ξεκινώντας από τα κυκλαδικά φιαλίδια με χρώμα από την Προϊ­στορική Συλλογή που περιλαμβάνονται στα εκθέματα. Μιλάει για την εγκαυστική τεχνι­κή που χρησιμοποιούσαν, αναμειγνύοντας με ένα πυρωμένο σίδερο, το κέστρον, λιω­μένο κερί με χρώμα και απλώνοντας αυτό το μείγμα στην επιφάνεια των γλυπτών.

«Η έκθεση είναι μια σπουδή πάνω σ' αυτό το ζήτημα» επισημαίνει ο Νικόλαος Κάλτσας.

«Μας λέει ότι είναι καιρός να ξεχάσουμε τη ρομαντική αντίληψη που έχουμε για το λευ­κό μάρμαρο. Ότι πρέπει να δούμε αυτήν την αναπάντεχη πραγματικότητα, χωρίς να πά­θουμε σοκ από τα ζωγραφισμένα αγάλματα. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Έλληνες δεν ζουν σε ένα μουντό και άχρωμο περιβάλλον. Στον πε­ρίγυρο του Αιγαίου η πολυχρωμία είναι μέσα στη φύση του ανθρώπου. Οι αρχαίοι μας πρό­γονοι ζούσαν κι εκείνοι μέσα στα χρώματα και ήταν πολύ φυσικό να τα επαναλαμβάνουν στα έργα που φιλοτεχνούσαν. Τα φανταχτε­ρά χρώματα των γλυπτών δεν έκαναν τίποτε άλλο παρά να καθρεφτίζουν τον τόπο τους και την εποχή τους».

 

polyxromoitheoi3

 

Κιννάβαρι = ορυκτός ερυθρός θειούχος υδράργυρος

Αζουρίτης = ορυκτό του χαλκού

Μαλαχίτης = ημιπολύτιμος λίθος

Ώχρα = μεταλλική φυσική χρωστική ύλη αποτελούμενη από άργιλο, οξείδια του σιδήρου ή του μαγνησίου

 

 

 

 

 

 

polyxromoitheoi1

 

 

 

     Τα 51 εκμαγεία διαλύουν, μεν, το μύθο των λευκών μαρμάρων, αλλά το κάνουν με μια χρωματική υπερβολή. Ήταν αναπόφευκτο, καθώς ο γύψος δεν απορροφά το χρώμα κατά τον ίδιο τρόπο που το κάνει το μάρμαρο.

  

  

  

  

 

  polyxromoitheoi2

 

 

  

 

 

Οι πρόγονοί μας θεωρούσαν ολοκληρωμένο ένα γλυπτό μόνο μετά την επιζωγράφισή του. Η λογική τους ήταν ότι το άγαλμα έπρεπε να δείχνει «ζωντανό».

 

 

 

 

 

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 07 Νοέμβριος 2013 00:43  

Ulti Clocks content

Τυχαια εικονα

polytexneio1.JPG